معرفی انواع یاتاقان ها

در این مقاله آموزشی قصد داریم تا به معرفی انواع یاتاقان ها به طور کامل و تخصصی بپردازیم ، پس با ما همراه باشید.

یاتاقان از دو حلقه یا رینگ با جنس تقویت شده تشکیل شده است و در مکان های که نیاز به گردش یک جسم در محور خود وجود دارد استفاده میشود. بطور کلی میتوان گفت یاتاقان ابزاری میباشد که اجازه حرکت مقید بین دو یا چند عضو ( قطعه) را میدهد. 

یاتاقان توسط جزء واسطه که دو سطح یاتاقان را از یکدیگر جدا میکند تشکیل شده است و عمل یاتاقان را انجام میده.

معرفی انواع یاتاقان ها

تاریخچه یاتاقان ها

یاتاقان های اولیه از سه بدنه تشکیل و مونتاژ میشدند. یاتاقان های خطی امروزی نیز مشابه نسخه قدیمی میباشند اما با این تفاوت که در بعضی مواقع از ساچمه به جای غلطک استفاده میشود.  امروژه  یاتاقان های چوبی  هنوز می توانند در مکان های مانند آسیاب های آبی قدیمی دیده شوند.

انواع یاتاقان ها

انواع یاتاقان ها

میتوان یاتاقان ها را بر اساس حرکتی که میتوانند داشته باشند و یا جهت بارها ( نیروهای) اعمالی که میتوانند تحمل کنند دسته بندی کرد. همچنین قابل ذکر است نوعی از یاتاقان ها به طور کامل و نوعی دیگر به طور نیمه کامل روغنکاری (روانگاری) میگردند و همچنین انواعی از یاتاقان ها به روانکاری نیازی ندارند.

⦁ یاتاقان های شعاعی(ژورنال)

در مواقعی که محور ها به صورت افقی قرارگرفته اند و به گردش در می آیند، برای تحمل بار شعاعی میبایست در موقعیت تکیه گاه ها از این نوع یاتاقان ها استفاده نمود. در توربین بخار و ژنراتور ها از این نوع استفاده میگردد.

⦁ یاتاقان چشمی

 یاتاقان های چشمی معمولا از چشمی جوش داده میشوند و یا ریخته گری میشوند که بوش یاتاقان در آن جازده میشود. معمولا بدنه این یاتاقان ها از جنس چدن خاکستری میباشد و همچنین بوش آن نیز از جنس مخصوصی میباشد که در آن پرس و یا ریخته گری میشود.

⦁ یاتاقان لغزشی قابل تنظیم

در مواقعی که محور دچار لرزش و جابجای میشود میتوان از این نوع یاتاقان ها استفاده کرد. اگر تکان خوردن یاتاقان در هنگام گردش زیاد شود، میتوان با تنظیم آن ،موقعیت مناسب را انخاب نمود.

⦁ یاتاقان های محوری

از یاتاقان های محوری که به آنها تراست نیز گویند برای تحمل بار های محوری استفاده میشود . در این نوع از یاتاقان ها که دارای صفحات نشست و بوش راهنما میباشد ، صفحات نشست بار (نیروی) محور را میتوانند تحمل کنند.

خواص فلز یاتاقان

⦁ مدول الاستیسیته پایین
⦁ تنش برشی پایین
⦁ جلوگیری از جوش خوردن با شفت دیگر
⦁ استحکام بال در مقابل تنش های فشاری و عامل خستگی
⦁ مقاومت بالا در برابر خوردگی های شیمیایی
⦁ درارا بودن ضریب هدایت حرارتی بالا
⦁ ارزان و مقرون به صرفه بودن

ساختمان بلبرینگ

۱- رینگ داخلی

۲- رینگ خارجی

۳-ساچمه ها

۴- قفسه ساچمه ها

در رولر بیرینگ ها ، به جای ساچمه ها از رولر یا همان غلطک استفاده میشود. بلبرینگ در مواقعی که بار خارج از مرکز باشد خود را تنظیم میکند و بار را انتقال میدهد. همچنین قابل ذکر است که وظیفه قفسه ساچمه ها در حقیقت این است که ساچمه ها را به فواصل معینی از همدیگر ثابت نگه دارد تا از برخورد پهلو به پهلو جلوگیری کند .

انواع بلبرینگ ها

۱- سبک

۲- متوسط

۳- سنگین

فاکتورهای مهم در انتخاب یاتاقان

خواص مکانیکی: انواع نیروها اعم از شعاعی، محوری، اصطحکاک فضا، سروصدا، سرعت ،راحتی ، روغنکاری، توان انتقال
⦁ شرایط محیطی: درجه ی حرارت بالا و همچنین پایین،گرد و خاک، رطوبت ، تشعشع
⦁ شرایط اقتصادی: قیمت تمام شده، طول عمر ،راحتی تعویض، استاندارد بودن
⦁ نیرو و سرعت: این مورد اساسی ترین فاکتور در انتخاب میباشد.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *